מה זה 4K או Ultra HD? האם 4K טוב יותר מ-HD?

ערוצים רבים בישראל עדיין לא משדרים באיכות HD וכבר אנו שומעים על אולטרה HD או 4K, אבל מה זה בכלל אומר?
באנו לעשות לכם קצת סדר בבלגן…

הטלוויזיות של היום הן לא מה שהיה פעם. הן דקות יותר, גדולות יותר ואיכות התמונה שלהן טובה יותר מאי פעם. אם בעבר הייתה חשיבות לעובי הטלוויזיה, הרי שהיום כשהעובי די אחיד והפך זניח, החברות שמייצרות טלוויזיות פנו לאיכות כדי לבלוט על פני האחרות.

אז מה זה בעצם אומר?
בגדול, כשאנו מדברים על HD ,1080P ,4K ושאר האותיות והמספרים – אנו בעצם מתייחסים לכמות הפיקסלים (הנקודות שמרכיבות את התמונה) שאנו רואים במסך הדיגיטלי. הרזולוציה, שהיא בעצם כמות הפיקסלים, מתבטאת במספרים, כדוגמה רזולוציה של – Full HD = 1920X1080 קובעת שישנם 1,920 פיקסלים לרוחבו של המסך וישנם 1,080 פיקסלים לאורכו של המסך, כלומר ישנן מעל שתי מיליון נקודות שונות על המסך שמרכיבות תמונה דיגיטלית אחת. בגלל שכמות הנקודות במסך מייצרות בסוף את התמונה שאנו רואים, מספר הנקודות קובע בסוף את איכות התמונה הסופית, כלומר ככל שיהיו יותר פיקסלים כך האיכות תהיה גבוהה יותר.
הטלוויזיות הישנות והגדולות שהיו לנו בעבר בסלון הסתפקו ברזולוציה של 800X600 בלבד, כלומר בתמונה שראינו היו 480,000 פיקסלים בלבד ולעיתים ניתן היה ממש לראות את הנקודות. התקן החדש – 4K, גבוה משמעותית מכך ומספק רזולוציה של 3840X2160 – מעל 8 מיליון פיקסלים על המסך ואיכות תמונה סופית שעשויה להיות מציאותית למדי. חדי העין וחובבי המתמטיקה שבכם אולי שמו לב לעובדה שמספרית – 4K הוא כפול 4 מ-Full HD. בפועל, ניתן לומר ש-K אחד הוא רזולוציה של Full HD ו-4K הוא בעצם 4 פעמים גדול מאיכות Full HD.
יש לציין שישנן וריאציות שונות לתקן 4K שמשתמשים בהן בבתי קולנוע ובמסכים לא סטנדרטיים כאשר שם ניתן למצוא איכות גבוהה מ-4K, אך התקן הגלובלי הנפוץ ביותר הוא כזה שמבוסס על רזולוציה של 3840X2160.

קניתי את הטלוויזיה הכי איכותית שיש, האם אראה באיכות 4K?
אם התוכן שאתם צורכים מבוסס בעיקרו על ספקיות התוכן הישראליות, במרכזן HOT ו-YES, התשובה תהיה – כנראה שלא. למרות שישראל היא מעצמת הייטק, שידורי הטלוויזיה נותרו מעט מאחור כאשר הערוץ המוביל נכון להיום – ערוץ 2, כלל אינו תומך בתקן הישן יותר Full HD. ערוצים אחרים עשויים לתמוך לכל היותר בתקן Full HD שהיא, כאמור, כרבע מאיכות התקן החדש – 4K. ישנן טלוויזיות מתקדמות כיום, המודעות לבעיה וכוללות בתוכן רכיבי חומרה שיודעים לקחת שידור “מיושן” ולשפר את איכותו באמצעות מעבדים ותוכנה פנימית, מה שמתבטא בתמונה איכותית יותר עבור הצופה. שידורים דיגיטליים נוספים, כמו אלו שמועברים באינטרנט, תומכים כבר היום באיכות 4K ויספקו לבעלי המכשירים התומכים את היכולת “לנצל” את יכולתה של הטלוויזיה. חשוב לומר שרק כדי לקבל את האיכות המקסימלית, התוכן צריך להיות מצולם באיכות תואמת לטכנולוגיה.

מה צפוי בעתיד ?
יצרני הטלוויזיה לא יעצרו באיכות של 4K. כיום ישנם אף מכשירי סמארטפון שתומכים ב-4K ואם זה המצב – ברור לכולנו שהטלוויזיות ישתפרו משמעותית בעתיד. חברות שיבחרו להראות את יכולותיהן עשויות להציג בעתיד הקרוב טלוויזיות באיכות של 8K ואף יותר מכך. כיוון שטלוויזיה נשארת לרוב במשך מספר שנים בסלון המשפחה, מומלץ לבחור בכזו שתומכת בתקנים הנוכחיים ואף העתידיים כדי שלא תישארו מאחור כשהתקן החדש יחלחל לשידורי הטלוויזיה.

עגלת קניות
× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday