למה חשוב להקפיד על שגרת צחצוח שיניים נכונה

חורים בשיניים הם בעיה בריאותית נפוצה. הם נוצרים כאשר החיידקים שמתגוררים בפה שלנו, ובדרך כלל נחשבים ידידותיים למדי ואפילו עוזרים לנו לפרק מזון, פוגשים שאריות מזון שמצטברות על גבי השיניים או ביניהן. כשזה קורה, החיידקים מתחילים לעכל את הפחמימות והסוכר שנמצאים בשאריות המזון ומפרישים חומצה שמתחילה לעכל את המעטפת של השן. אם לא שומרים כמו שצריך על היגיינת הפה, כאשר חלק עיקרי ומהותי בה הוא צחצוח שיניים קבוע לפחות פעמיים ביום, אזי החיידקים הללו ממשיכים להפריש את החומצה שמעכלת את החלק הקשה של השן עד שנוצר חור שהולך ומעמיק במעטפת השן.

המצב הזה נקרא עששת, והוא מאוד לא בריא עבורנו: חורים בשיניים מהווים מקום מצוין לשאריות מזון נוספות להיתקע בהן, כך שיותר ויותר חיידקים מתחילים לפעול דווקא באזורים אלה והחורים מתרחבים ומתרחבים – עד שהשיניים נעשות רגישות לקור, אחר כך למזון מתוק, וכאשר החור ממש עמוק אז הן כבר מתחילות לכאוב והשן נחלשת, ומשם כבר הבעיה מוכרת לכל מי שביקר אי פעם אצל רופא שיניים.

צחצוח שיניים: הרגל לחיים

מטרתו של הרגל צחצוח השיניים היא לא להיפטר מהחיידקים הידידותיים שנמצאים בפה, אלא משאריות המזון שהם מפרקים. צחצוח שיניים יעיל אמור להוציא את כל מה שנתקע על השיניים, ביניהן ואפילו בחורים שכבר קיימים (על מנת שלפחות יואט קצב העמקת החור ויידחה הביקור אצל רופא השיניים).

למעשה, מומלץ לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה. אולם הואיל ורובנו אוכלים לפחות שלוש פעמים ביום (ארוחת בוקר, צהריים וערב) ובדרך כלל גם מנשנשים חטיפים או פירות בין לבין, אז האדם הסביר בדרך כלל לא יצחצח שיניים מספר דו ספרתי של פעמים ביום – ולכן ההמלצה של רופאי השיניים היא לצחצח לכל הפחות פעמיים ביום: פעם אחת בבוקר, פעם אחת בערב, ובכל פעם לפחות שתי דקות של צחצוח. ככל שנקפיד לצחצח את השיניים מספר רב יותר של פעמים, תוך שילוב הפעולה הזו בשגרת היום שלנו, כן ייטב.

חשוב להתחיל מגיל צעיר

מיומנות צחצוח השיניים היא דבר נרכש וכדאי להתחיל אותו מוקדם ככל האפשר. כבר כאשר בוקעת השן הראשונה של תינוק מומלץ לצחצח עבורו את השן האחת הזו, וכמובן ככל שבוקעות שיניים נוספות יש להרגיל את הפעוט לפעולה צחצוח השיניים.

כמובן שבגיל צעיר הילדים פחות מתעניינים בבריאות השן, ואם לא מתחשק לצחצח אז הם פשוט לא מצחצחים (או שעושים טובה ומעבירים את המברשת פעם או פעמיים כדי לצאת ידי חובה, הרבה פחות משתי הדקות המומלצות על ידי רופאי השיניים).

הפתרון במקרה כזה הוא מברשות שיניים חשמליות – מוצר שימושי לכל גיל אבל בפרט לילדים צעירים שאינם חובבי צחצוח שיניים. הילדים נהנים מהזמזום והרטט, ממש כאילו הם משחקים בצעצוע, בזמן שראש המברשת מבצע את פעולת הצחצוח באופן מיטבי, והילדים מתרגלים לפעולת הצחצוח ולשילובה במסגרת שגרת היום. לכשיגדלו, הפעולה תהיה מוטמעת בהם והם יהפכו לילדים גדולים ובהמשך מבוגרים שרגילים לצחצח שיניים פעמיים ביום, שתי דקות בכל פעם, כך שבריאות השיניים שלהם תהיה טובה יותר.

עגלת קניות
× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday