כל מה שרציתם לדעת על טעינה מהירה – Qualcomm Quick Charge

אם יש לכם סמארטפון בכיס, לא נופתע אם בכיס השני יהיה לכם מטען. מכשירי הסמארטפון, טובים ככל שיהיו, הם זללני סוללה לא קטנים ודורשים מאתנו לטעון את המכשירים כל כמה שעות. חברת Qualcomm שהיא היצרנית המובילה כיום במעבדים לניידים, פיתחה תקן טעינה מהיר שיודע לספק תוך דקות ספורות טעינה למספר שעות של שימוש. באנו לעשות לכם סדר ולהסביר את כל מה שרציתם על טעינה עבור המכשיר שלכם.


איך מטען עובד? קצת רקע טכני
ישנם המון סוגים של מטענים בשוק כאשר לכל אחד מהם יש את המפרט הטכני שלו שלרוב מתבטא בשני נתונים עיקריים – וולט (V) ואמפר (A). מכפלה של שניהם יתנו את הוואט (צריכת האנרגיה) שהמטען מספק. ככלל, ככל שהוואט גבוה יותר – הדבר עשוי להעיד על טעינה מהירה יותר במכשירים שתומכים בכך. כדוגמה, מטען שמספק 5 וולט ו-1 אמפר, יספק צריכת האנרגיה של 5*1=5 וואט.
וולט הוא בעצם מתח העבודה של המטען. השקעים שיש לנו בבית מספקים מתח של 220 וולט, אך המכשירים הניידים שלנו משתמשים לרוב במתח של 5 וולט. המטען ממיר את המתח הגבוה למתח נמוך (כמו גם את הזרם החליפי לזרם ישיר). במקרים של טעינה מהירה נמצא שימוש במתח מעט גבוה יותר כאשר המטען בשילוב האלקטרוניקה שבסמארטפון, ידעו להוציא את המתח והאמפר הנכונים עבור המכשיר כדי לטעון אותו מבלי לסכן את בריאות הסוללה.
אמפר הוא הזרם שמסופק על ידי המטען. מטען סטנדרטי מספק 1 אמפר (או 1,000 מילי אמפר, MAH) כלומר 5 וואט אנרגיה (וולט*אמפר=וואט). יציאות ה-USB מהמחשב, כדוגמה, מספקות מעט אנרגיה יחסית עבור טעינה (כ-2.5 וואט סה”כ), ומעט יותר בתקן ה-USB 3.0 בו מקבלים 900 מיליאמפר (4.5 וואט). אם עד כה הטענתם את הנייד במחשב ולא הבנתם למה הטעינה כל כך איטית – זו הסיבה.

 

תקן הטעינה המהירה (Quick Charge) של Qualcomm
כיוון שצצו מיליארדי מכשירים שדרשו טעינה, נוצר צורך בתקן ש”יעשה סדר” בעולם הטעינה. חברת Qualcomm פיתחה תקנים שונים –  2.0 3.0 4.0, שחברות רבות אימצו לחיקן והפכו אותו למעין תעודה רשמית של טעינה מהירה. התקן בעצם מאפשר את הטעינה המהירה ביותר שהסוללה יכולה לעמוד בה מבלי להתחמם יתר על המידה ומבלי לפגוע באיכותה. התקנים השונים של חברת Qualcomm מעידים על יכולת טעינה גבוהה יותר ככל שהתקן גבוה יותר, למשל – תקן 2.0 מאפשר טעינה של 24 וואט בחיבור מיקרו USB ועד יותר מ-60 וואט בחיבור USB Type C החדש. התקן מנטר את הוולט, האמפר והטמפרטורה כדי לאפשר טעינת מכשירים בזמן קצר משמעותית תוך שמירה על בריאות המכשיר ובטיחות המשתמש.
תקן 3.0 של החברה הפך אף חכם יותר ומשתמש בזיהוי בזמן אמת של האנרגיה הדרושה לסוללה כדי להיטען בצורה היעילה ביותר. הדבר מאפשר טעינה מהירה יותר מתקן 2.0 תוך חיסכון מסוים באנרגיה.
Quick Charge 4.0 שהוצג השנה מהיר יותר ב-15 אחוז לעומד הדור היוצא. תקן 4.0 מאפשר שימוש של 5 שעות במכשיר לאחר 5 דקות טעינה בלבד. כמו כן הוא שומר על הסוללה ומעניק לה אורך חיים של 30 אחוזים יותר לעומת הדורות הקודמים. חלק מהסיבה שהתקן החדש יעיל כל כך הוא שלפי טענת החברה, הם המציאו טכנולוגיה חדשנית שמזהה בזמן אמת את הטמפרטורה במוליכים ומשנה בכל רגע את הספקי האנרגיה, מה שמאפשר לטלפון להתקרר במידה ויש צורך.
היתרון בתקן אחיד הוא שישנן אינספור יצרניות של אביזרים משלימים לסמארטפונים מכל הסוגים – מטענים לבית, לרכב, סוללות ניידות וכו’, ואיננו יכולים לדעת את טיב האיכות של האביזר שרכשנו. אימוץ התקן על ידי היצרניות מעיד על חותמת איכות ותאימות למכשיר שלא היו לנו עד כה. Qualcomm מאפשרת את ה”קסם” הנ”ל כיוון שהיא יצרנית המעבדים הניידים המובילה כיום, והיא משתמשת ברכיבים בתוך המעבדים כדי לאפשר את הטעינה המהירה, או שהיא מספקת רכיבים חכמים עבור חברות שלא משתמשות במעבדים שלה.

 

טיפים חשובים לטעינה בטוחה ומהירה
אל תשתמשו במכשיר שלכם בזמן הטעינה – ההמלצה היא לאפשר למכשיר להיטען מהר בלי הפרעה מה שיתבטא בטעינה מהירה משמעותית ופחות שחיקה לסוללה. יצרנים מסוימים אף מגבילים אלקטרונית את הטעינה כאשר המכשיר בשימוש כדי לא “לאמץ” את הסוללה יתר על המידה.
השתמשו במטענים וכבלים מקוריים שסופקו עם המכשיר – כאשר חברה מספקת לכם מוצר עם מטען וכבל, רוב הסיכויים שמדובר באביזרים הטובים ביותר עבורו. נכון שעלולים להיות מטענים נוספים שיטעינו בצורה טובה אך בקרת האיכות והתאימות של היצרן לרוב תהיה טובה יותר. לעיתים ישנם כבלים לא איכותיים שגם הם עשויים לפגוע באיכות הטעינה ואף העברת הנתונים, לכם כדאי להצטייד בכבל המקורי.
היו קשובים למכשיר שלכם – השתמשתם במטען זר והמכשיר התחמם מאוד או שאינו נטען כפי שאתם רגילים? עדיף לא להשתמש בו. ישנו סיכון שהמטען לא מספק את המתח הראוי לכן שמרו על המכשיר שלכם וחכו למטען המקורי בבית או ברכב.
יש לכם דקות ספורות ליד מקור מתח וחייבים כמה שיותר סוללה? שימו את המכשיר שלכם במצב טיסה ותנו לו להיטען ללא הפרעה במשך הזמן שאתם יכולים. כפי שציינו ישנם מטענים שמאפשרים שימוש של 5 שעות לאחר 5 דקות טעינה בלבד, לכן נצלו את זמן הטעינה במקרי חירום בתבונה.

למגוון המטענים שלנו

עגלת קניות
× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday