כך תתכננו נכון את סביבת העבודה

לסביבת העבודה שלנו יש השפעה מרכזית על שלל פרמטרים הקשורים מצד אחד לעבודה עצמה, כגון תפוקה ושביעות רצון ממקום העבודה, ומצד שני לנו עצמנו, בדגש על בריאותנו הפיזית.

משחר ההיסטוריה בני האדם יצאו לעבודה. היו מי שיצאו לצוד, היו כאלה שעבדו בחקלאות, ולכל עבודה היו מאפיינים שונים שביניהם פעולות פיזיות מאומצות של הגוף. עם הזמן והתפתחות הטכנולוגיה למדו בני האדם להאציל משימות על מכונות, וכך התפתחו ענפי תעשייה; אולם כיום רובנו מוצאים את עצמנו יושבים שעות ארוכות ועובדים מול מחשב.

בזמן העבודה מול מסך מחשב גופנו נמצא בתנוחה שבדרך כלל איננה טבעית לו, וזאת במהלך שעות רבות ולעיתים ללא הפסקה וללא תנועה של איברים כגון הרגליים או הגו. תנוחה זו, בשילוב עם תכנון לקוי של סביבת העבודה, עלולה ליצור עומס על הצוואר, על השכמות ועל האצבעות; ליצור נזקים בגידים, בעצבים ובשרירים – וכל הלחצים הללו אינם מורגשים בתחילה אלא רק כאשר הם כבר מעיקים, מצטברים ויוצרים נזק של ממש.

טיפים לתכנון סביבת העבודה

כל עבודה שונה מאחרות, אבל נניח לצורך ההדגמה שבסביבת העבודה שלנו קיימים כיסא ושולחן, מסך מחשב, מקלדת ועכבר.

הדבר החשוב ביותר שצריך להבין בקשר לתכנון סביבת עבודה הוא שמדובר בעניין אינדיבידואלי. סביבת עבודה שמותאמת לאדם אחד איננה מתאימה לאדם אחר, שכן המיקום והכוונון של כל מרכיב בסביבה צריכים להתאים לנתוני הגוף של העובד.

לפיכך, כל האלמנטים שצוינו לעיל, החל מהכיסא עליו יושב העובד ועד לעכבר שבו הוא משתמש, צריך להיות ממוקמים במרחק ובזווית המתאימים לעובד עצמו.

כיסא המחשב

  • צריך להיות מכוון כך שכפות הרגליים של היושב עליו יהיו מונחות באופן מלא על הרצפה. באופן כזה הירכיים נתמכות כמו שצריך על המושב.
  • משענת הגב צריכה להיות מקובעת באופן כזה שחלל המותן יהיה מלא, וכך חוליות המותן תקבלנה את התמיכה המלאה שהן צריכות.
  • הזווית בין המושב למשענת צריכה להיות קהה במעט, ולא ישרה כפי שרבים חושבים בטעות, כלומר במקום 90 מעלות היא צריכה להיות מעט יותר גדול מ-100 מעלות.

שולחן עבודה או שולחן מחשב

  • אלא אם מדובר בעובדים גבוהים במיוחד או נמוכים במיוחד, גובהו של שולחן ממוצע צריך לנוע בין 72 ל-76 סנטימטרים.
  • חשוב שהעובד יוכל לשבת כאשר אמות ידיו נתמכות באופן מלא בפני השולחן, ובהמשך להן גם האצבעות ושורש כף היד.

מסך מחשב

  • מומלץ למקם את מסך המחשב באופן שיאפשר לעובד למקד את מבטו מבלי לאמץ את העיניים יתר על המידה.
  • כאמור לכל עובד אמור להיות מרחק אידאלי שמתאים לו, אבל בממוצע מרחק של 60 סנטימטרים בין מסך מחשב לעיניים נחשב יעיל למדי.

מקלדת ועכבר

  • רבים אוהבים להרים את חלקה העליון של המקלדת על שתי רגליות, אולם בטווח הרחוק מדובר על הקלדה מאוד לא נוחה לאצבעות הידיים ומומלץ שהמקלדת תהיה שטוחה וללא הגבהה או הטיה.
  • את העכבר יש למקום לצד המקלדת, לפי היד הדומיננטית של העובד. בעת האחיזה בו והנעת סמן העכבר על המסך, החלק של היד שאמור לעבוד הוא האמה ולא שורש כף היד.
עגלת קניות
× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday