איך בוחרים תנור אפייה?

תנורי אפייה כבר מזמן הפכו לפריט חובה בכל מטבח. לא משנה אם אתם אופים עוגות, עוגיות, לחמים מיוחדים או חלות לשבת, או אפילו אם אתם סתם מבשלים עוף בתנור עם תפוחי אדמה, הרי שאתם זקוקים לתנור אפייה שיעשה עבורכם את העבודה.
אבל איך יודעים באיזה תנור אפייה לבחור? האם כדאי לבחור בתנור אפייה משולב עם כיריים, האם עדיף לרכוש תנור בנוי מנירוסטה, או שמא בכלל עדיף תנור אפייה פירוליטי? ובכן, אין תשובה אחת נכונה – התשובה תלויה כמובן בצרכים שלכם, בנוחות שלכם, בתדירות השימוש שלכם ובתקציב שלכם.
קבלו מדריך קצר עם מספר פרמטרים שיעזרו לכם להבין מהו תנור האפייה האידאלי עבורכם.

התאמת התנור למיקומו במטבח
תחילה, עליכם לבדוק היכן תרצו למקם את התנור שלכם. אנשים בעלי מטבח קטן יחסית מעדיפים לרוב לחסוך במקום, ולכן נוטים לבחור בתנור אפייה משולב עם כיריים. מדובר ביחידה אחת שבה הכיריים מונחות על גבי התנור, וכך נוצר חיסכון במקום. תנור אפייה משולב שכזה, איננו מצריך התאמה לנישה ייעודית במטבח, וניתן להניח אותו בכל אזור עם חיבור לחשמל. יחד עם זאת, חשוב לציין כי כיום קיימים מגוון תנורים משולבי כיריים, שדווקא אנשים בעלי מטבח גדול אוהבים לרכוש – לרוב מדובר בתנורי אפייה משולבים שאינם מגיעים במידה סטנדרטית (רוחב 90 ס”מ) ובעלי מראה כפרי ועתיק – כך למעשה תוכלו להתהדר גם בתנור אפייה גדול ונוח, וגם תיהנו מתוספת יוקרתית ומרשימה לבית.

תדירות השימוש
כדי לבחור בתנור אפייה אידאלי עבורכם, עליכם להגדיר תחילה מהם הצרכים שלכם ומהי תדירות השימוש במוצר.
במידה ואתם אופים ומבשלים מדי פעם בתנור, ולא נוטים להשתמש בו על בסיס יומי, תוכלו להסתפק בתנור אפייה בנוי ברוחב סטנדרטי (60 ס”מ) עם 2 גופי חימום – עליון ותחתון, הכולל מספר תכניות הפעלה בסיסיות לבישול ואפייה. בתנורים מסוג זה שיטת האפייה מתבססת על פיזור חום סטטי, ע”י 2 גופי החימום שפולטים חום בצורה סטטית וטבעית לחלל התנור. בחלק מהתנורים גוף החימום העליון גלוי, והוא משמש לגריל, השמחה והקרמה. חסרונם של תנורים העובדים בשיטת אפייה רגילה הוא בפיזור החום שאינו אחיד, ולכן הם מתאימים פחות לנתחים גדולים, לכמויות גדולות של מזון או למספר תבניות.
לעומת זאת, במידה ואתם בשלנים או אופים מקצועיים, המרבים להשתמש בתנור, תוכלו להצטייד בתנורי אפייה מתקדמים יותר מסוג “מולטיסיסטם”, הכוללים “טורבו” או “טורבו אקטיבי” ומאפשרים תכניות בישול ואפייה מגוונת ורבות יותר, וגם בישול/אפייה של מספר תבניות ומוצרי מזון שונים במקביל. תנורי “טורבו” כוללים מאוורר קבוע בדופן האחורית של התנור, מה שמאפשר פיזור אחיד של החום בחלל האפייה. תנורים בעלי “טורבו אקטיבי” הינם מתקדמים יותר וכוללים גוף חימום עגול המותקן מאחורי המאוורר, המאפשר לבשל ולאפות סוגים שונים של מזון בתבניות שונות, ללא ערבוב טעמים וריחות.
בנוסף, שימו לב כי מרבית תנורי האפייה הסטנדרטיים מגיעים לטמפרטורה של עד 250 מעלות – מתאים לרוב המאכלים. יחד עם זאת, במידה ואתם מרבים לבשל מאכלים המצריכים שימוש בטמפרטורות גבוהות יותר, שקלו לרכוש תנור המאפשר בישול ואפייה בחום גבוה יותר.

נוחות וקלות השימוש
כפי שכבר וודאי הבנתם, ישנם מגוון רחב של תנורים ומבחר אופציות – לכן, עליכם לבחור תנור שיהיה קל ונוח לשימוש עבורכם, הן מבחינת אופן ההפעלה שלו והן מבחינת התכולה והסידור הפנימי שלו.
אופן הפעלת התנור
ניתן לבחור בין תנורי אפייה בעלי כפתורים מכניים, או בתנורים בעלי צג דיגיטלי מתקדם וכפתורי מגע העמידים למים. בעוד שישנם אנשים שאינם אוהבים כפתורי טאץ’ ומעדיפים להשתמש בגרסה המסורתית והפשוטה הכוללת מספר כפתורים מכניים קלים לשימוש, ישנם אנשים האוהבים חדשנות וטכנולוגיה, ומסתדרים דווקא טוב יותר עם צג דיגיטלי והפעלת התנור באמצעות כפתורי מגע. בנוסף, ישנם מספר דגמים דיגיטליים, המאפשרים תכניות הפעלה לבישול אוטומטי – עליכם רק להגדיר מהו סוג המזון והתנור כבר יודע בעצמו לאיזו טמפרטורה לכוון את עצמו, כיצד לפזר את החום ולכמה זמן – מדובר באפשרות נוחה מאוד עבור אנשים שאינם יודעים כיצד לבשל סוגי מזונות שונים – הכול נעשה באופן אוטומטי עבורם.

תכולה, מסילות ותבניות
בחרו בתנור בעל תכולה מספקת התואם את תדירות השימוש שלכם ואת כמות המאכלים שאתם מבשלים בו. אין צורך לרכוש תנור בעל נפח גדול במיוחד, המאפשר שימוש ביותר מ-2 תבניות במקביל, במידה ואתם לא זקוקים לכך. תנורים בעלי נפח של 60-70 ליטר בהחלט יעשו את העבודה עבורכם. במידה ואתם מרבים להשתמש בתנור, אופים ומבשלים בכמויות גדולות וזקוקים לתנור גדול ומרווח במיוחד, העדיפו תנורים בעלי נפח של 80-100 ליטר, המאפשר שימוש נוח במספר תבניות. בנוסף, לחובבי הבישול והאפייה שביניכם – העדיפו לרכוש תנור בעל מסילות טלסקופיות המאפשרות שליפה נוחה ובטוחה של התבנית וכוללות מעצור למניעת החלקת התבנית בעת הוצאתה מהתנור. אפשרות זו בהחלט נוחה וקלה יותר וגם שומרת על הציפוי הפנימי של התנור, שאיננו נשחק כתוצאה מהכנסה והוצאה תכופה של תבניות על גבי מסילה סטטית שאיננה נעה.

ניקיון
אומנם רבים מאתנו נוטים שלא לקחת פרמטר זה בחשבון, אך מדובר בפרמטר חשוב מאוד שיכול לחסוך לכם המון זמן, חומרי ניקיון ולהקל עליכם.
בזמן הבישול והאפייה בתנור, ייתכנו לא מעט פעמים בהם נוזל שמן מהתבנית, העוגה גולשת, הפשטידה מעט נשפכת, ואנו מוצאים את עצמנו עם מגוון שאריות מזון ושומנים שרופים בתחתית התנור ובמסילות. מכיוון שתנור אפייה הינו מוצר חשמלי המרבה להתלכלך בקלות, אך קשה לניקיון, כדאי לרכוש תנור אפייה נוח וקל לניקוי.
בדקו מהו סוג הציפוי שבתא האפייה והעדיפו לרכוש תנור בעל ציפוי אמאייל באיכות גבוהה. ככל שהאמאייל באיכות גבוהה יותר, כך הוא עמיד וקל יותר לניקוי (העדיפו תנור בעלי ציפוי סופר אמאייל או אמאייל נקי).
בנוסף, העדיפו תנור בעל דלת מתפרקת, ולחובבי הניקיון שבכם – גם מסילות מתפרקות.
במידה ואתם מרבים לבשל ואין לכם זמן לנקות את התנור, או שאתם מחפשים פתרון קל ופשוט לניקיון התנור, תוכלו לרכוש תנור פירוליטי המאפשר ניקוי עצמי של התנור. בשיטה זו התנור מחמם עצמו לטמפרטורה של 500 מעלות, וכך שורף למעשה את כל השומנים המצויים בתנור והופך אותם לאפר. דלת התנור ננעלת במהלך הניקוי ומשתחררת עם סיומו. כעת כל שנותר לכם הוא לנקות באמצעות מטלית לחה את האפר שהצטבר בתחתית התנור, והתנור נראה כמו חדש!
אמנם תנור פירוליטי יקר יותר בהשוואה לתנורים רגילים, אך חשוב לציין שמלבד הנוחות והקלות של ניקיונו, הבידוד בתנור מסוג זה טוב יותר, מונע בריחת חום, עמיד יותר וחוסך בחשמל.

תקציב
מחירי תנורי האפייה הינם מגוונים ושונים. ככל שלתנור אפשרויות ותוכניות הפעלה מגוונות יותר, ככל שהוא גדול יותר, מרווח ומאפשר פונקציות מתקדמות יותר כגון: ניקוי עצמי, בישול אוטומטי וכו’ – המחיר גבוה יותר. בחרו בתנור אפייה המתאים לצרכים שלכם ולתקציב שלכם.

עגלת קניות
× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday